Hoe herken je beginnende vermoeiingsscheuren in aluminium onderdelen aan dek?
Aluminium is een populair materiaal in de zeilwereld: licht, sterk, duurzaam en vrijwel ongevoelig voor roest. Maar wie vaak op zee zit, weet dat ook aluminium niet onkwetsbaar is. Door jarenlange belasting – golfslag, torderen van de romp, trilling van de mast – kan metaalmoeheid leiden tot kleine scheuren. Vaak ontstaan die onopvallend, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Als keuringsexpert zie ik regelmatig dat beginnende vermoeiingsscheuren pas ontdekt worden als het al bijna te laat is.
Lees verder
Minimalistische versus high-tech uitrusting - invloed op onderhoud en risico's
Als keurmeester van pleziervaartuigen zie ik elk seizoen tientallen zeilboten in alle soorten en maten. Van eenvoudige klassiekers zonder toeters en bellen tot futuristische jachten met een elektronisch hart dat complexer is dan dat van een gemiddelde auto. Wat mij telkens weer opvalt, is hoe de keuze tussen minimalistische en high-tech uitrusting niet alleen bepaalt hoe een boot vaart, maar vooral hoe deze te onderhouden is en welke risico’s de eigenaar bereid is te nemen.
Lees verder
Waarom een HISWA- of NVEP-keuring u geld en zorgen bespaart
Het verschil tussen een jachtexpert en een gecertificeerde jachtexpert
Als gecertificeerd jachtexpert krijg ik vaak de vraag: waarom zou ik specifiek een gecertificeerde expert inschakelen? Per slot van rekening zijn er genoeg mensen die zeggen dat ze verstand van boten hebben. Toch is er een wereld van verschil tussen “iemand met ervaring” en een onafhankelijk, officieel gecertificeerd HISWA- of NVEP-jachtexpert.
Het draait niet alleen om kennis of passie, maar vooral om kwaliteit, betrouwbaarheid en aansprakelijkheid. Want wanneer u een jacht koopt, gaat het om veel meer dan een kwestie van smaak of gevoel. U investeert in een schip dat enkele tienduizenden, soms zelfs honderdduizenden euro’s waard kan zijn. Daarbij wilt u geen enkel risico lopen op verborgen gebreken of juridische onzekerheden.
Lees verder