Osmose-blazen

Blaasvorming op het onderwaterschip kan osmose betekenen. Deze osmose-blazen variëren in grote van een speldenkop tot enkele tientallen centimeters. Als er in de osmose-blaasjes vocht zit kun je door er aan te ruiken vaststellen of je werkelijk met osmose te maken hebt; je ruikt dan namelijk een zurige lucht. Daarbij maken wij gebruik van de pH waarde om te bepalen of we te maken hebben met osmose. Bij osmose heb je drie verschillende vormen van blaasvorming, namelijk:

  • Blaren in de gelcoatlaag of tussen twee gelcoatlagen (de minst ernstige). 
  • Blaren tussen de gelcoat en de eerste laag laminaat (komt het meeste voor). 
  • Blaren in de laminaat lagen met als gevolg delaminatie.

De eerste osmose is makkelijk visueel vast te stellen. Voor de andere twee osmose gevallen heeft u van Baars Expert Pleziervaartuigen nodig.
 

Vochtpercentage scheepshuiden

Er is veel te doen over het percentage vocht in scheepshuiden. De apparatuur die hiervoor wordt gebruikt blijkt vaak op volkomen normale schepen ook uit te slaan. Wij stellen dat ieder schip dat net uit het water komt een te hoog vochtgehalte aangeeft op de meters. Daarom willen wij dat bij een osmose onderzoek het vaartuig minimaal 48 uur op de wal staat. Om de indruk van de vochtmeting juist te interpreteren heeft u veel aan van Baars Expert Pleziervaartuigen!


​Terug naar overzicht