Een bootverzekering is in Nederland geen verplichte verzekering, zoals een autoverzekering. Toch is het een verstandige keuze. Het schadebedrag aan een boot kan snel oplopen. Dan is het een geruststellend idee dat u hier goed voor verzekerd bent.
De vraag is: kiest u voor een WA-verzekering of gaat u voor volledig casco? Beide opties hebben hun voor- en nadelen. Uw keus is afhankelijk van de waarde van uw boot, uw vaargebied en uw risicobereidheid.
In deze blog leggen we uit wat het verschil is en waar u rekening mee moet houden bij het maken van uw keuze.
Een WA-bootverzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) vergoedt de schade die u met uw boot veroorzaakt aan anderen. Dit kan schade zijn aan andere vaartuigen, steigers of zelfs personen. De verzekering dekt echter niet de schade aan uw eigen boot. Dit type verzekering is vaak verplicht in havens en bij deelname aan wedstrijden.
Een WA-verzekering is meestal voldoende als:
Een volledig casco verzekering, ook wel allrisk genoemd, dekt naast aansprakelijkheid ook schade aan uw eigen boot. Dit geldt voor schade door eigen fouten, aanvaringen, diefstal, brand, stormschade en zelfs vandalisme.
Een volledig casco verzekering is een verstandige keuze als:
Naast WA en casco zijn er aanvullende dekkingen die voor sommige booteigenaren interessant kunnen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een opvarendenverzekering. Deze verzekering dekt medische kosten en schade aan persoonlijke eigendommen van de opvarenden.
Gaat uw boot tijdens de winter in de winterstalling? Een winterstallingsverzekering kan goed van pas komen wanneer uw boot op de kant staat.
U wilt er natuurlijk niet aan denken, maar het kan zomaar gebeuren. U komt met pech stil te liggen en heeft hulp nodig. Hulpverlening en pechhulp op het water biedt hier uitkomst.
De keuze tussen WA en volledig casco hangt af van meerdere factoren. Ten eerste is er de waarde van uw boot. Hoe hoger de waarde, hoe aantrekkelijker een allrisk verzekering is. De vraag is: kunt u een grote schadepost zelf betalen of wilt u dit risico afdekken?
Daarnaast is uw vaargebied van belang. Op open water en zee zijn de risico’s groter dan op een rustig binnenmeer. Blijft u met uw boot in Nederland, dan bent u wettelijk niet verplicht om een verzekering af te sluiten. Gaat u naar het buitenland, dan wordt het een ander verhaal.
In veel andere landen is een bootverzekering wettelijk verplicht. Denk bijvoorbeeld aan landen rond de Middellandse Zee. Welke verzekering vereist is, verschilt per land. Zorg er in ieder geval voor dat u een internationaal verzekeringsbewijs bij uw scheepsdocumenten meeneemt.
Wilt u zeker weten dat u voldoende verzekerd bent in internationale wateren? Check altijd even bij uw verzekeraar of u aan alle eisen voldoet.
U wilt goed verzekerd het water op en denkt alles goed geregeld te hebben. Toch ontdekken veel bootbezitters pas bij schade dat de werkelijke uitkering van hun verzekeraar aanzienlijk lager is dan verwacht. Niets zo frustrerend als premie betalen voor de verzekering van uw boot en bij schade slechts een fractie uitgekeerd krijgen.
Voorkom onderverzekering. Uw boot verzekeren tegen taxatiewaarde biedt een verzekerde waarde die nauwkeurig aansluit bij de werkelijke waarde van uw boot. Veel verzekeraars verzekeren tegen een vaste taxatiewaarde. Deze waarde is meestal 3 jaar vast. Daarna zal de verzekeraar gaan afschrijven. En dat kan snel gaan.
Neem contact op voor een onafhankelijke taxatie en advies over de beste bootverzekering voor uw situatie. Zo kunt u met een gerust hart het water op!