Osmose is een probleem waar veel eigenaren van polyester zeilboten vroeg of laat mee te maken krijgen. Het is een proces dat langzaam en onopgemerkt begint. Osmose kan vaak lang zijn gang gaan en daarbij schade aan de romp van uw boot veroorzaken.

Voor veel zeilers is het herkennen van de eerste tekenen van osmose een uitdaging. Onontdekte osmose kan veel schade en hoge kosten met zich meebrengen. Door goed geïnformeerd te zijn over de symptomen en oorzaken van osmose, kunt u op tijd de nodige stappen ondernemen.

Daarom helpen we u in deze blog om de signalen van osmose te herkennen.

Osmose tijdig herkennen

Het tijdig herkennen van osmose is een vaardigheid die u uzelf als eigenaar van een polyester zeilboot eigen wilt maken. Osmose begint vaak als kleine, onschuldig ogende blaren onder de gelcoat van de romp. Ze zijn gevuld met een zure vloeistof. Deze blaren kunnen in grootte variëren. Van kleine speldenknopjes tot blaren van tientallen centimeters in doorsnee.

Let op! Blaren op de gelcoat zijn meestal een signaal van problemen in het verfsysteem en in het rompmateriaal.

Deze blaren komen meestal voor op het onderwaterschip van uw boot, maar kunnen zich ook aan dek, in laminaat, tanks of andere delen van de boot openbaren. Op het onderwaterschip zijn ze vooral zichtbaar als de boot op de kant ligt. Uw zeilboot grondig inspecteren na het vaarseizoen is dan ook een goed idee. Uw boot is tijdens de zomer langdurig blootgesteld aan water, daardoor is dit het ideale moment om een visuele inspectie uit te voeren.

Blaren zijn niet de enige kenmerken van osmose. Een kleverige, lekkende vloeistof en een zure geur rondom de aangetaste gebieden verraden dat er iets aan de hand is.

Vroegtijdig tekenen van osmose identificeren en proactief handelen is enorm belangrijk. Wanneer bovengenoemde symptomen worden waargenomen is het eigenlijk al te laat en dient de romp behandeld te worden. Wacht dus niet te lang en schakel eerder een professionele expert in.

Osmose herkennen expert

10 punten om osmose te herkennen

  1. Blaren onder de gelcoat:

De bekendste indicator voor osmose zijn blaren onder het oppervlak van de gelcoat, vooral op het onderwaterschip. Let op: deze blaren kunnen heel klein zijn. In het minst ernstige geval ontstaan er blaren tussen de gelcoat en het glasvezellaminaat. Dit is vrij eenvoudig visueel vast te stellen. Wat ook voorkomt: blaren in het laminaat zelf. Dit is niet zomaar zichtbaar en destructief onderzoek is nodig. Hier is speciale apparatuur voor nodig. Van Baars Expert Pleziervaartuigen helpt u graag deze vorm van osmose te ontdekken.

 

  1. Delaminatie:

Delaminatie kan het gevolg zijn van blaren in de laminaatlagen. Complete lagen polyester laten los en losse glasvezels worden zichtbaar. Dit gebeurt bij structurele osmose die te lang zijn gang heeft kunnen gaan. Herstel van deze vorm is mogelijk - maar kostbaar - en zal bij oudere, kleine schepen vaak niet meer rendabel zijn.

 

  1. Zure geur:

Een azijnachtige geur rond de romp kan wijzen op de aanwezigheid van osmose. Ruikt u een vreemde geur rond de boot, met name wanneer blaren worden opengemaakt? Dan dient u vast te stellen of deze lucht zuur is of naar een oplosmiddel ruikt (chemisch). Wanneer het zuur ruikt, hebben we met osmose te maken. Ruikt het naar oplosmiddel dan hebben we vaak te maken met een probleem in de verflagen (applicatie probleem).

 

  1. Verkleuringen:

Osmose kan leiden tot verkleuringen. Zoals bruine vlekken op de gelcoat. Mocht het zover gekomen zijn, dan zijn er al veel eerder ook blaren aanwezig geweest.

 

  1. Inspectie op de wal:

Kijk goed naar de romp nadat de boot uit het water is gehaald, vooral bij warm weer. De blaren zijn het beste zichtbaar kort nadat de boot uit het water is. Na enkele uren kunnen niet al te grote blaren ook weer wegtrekken.

osmose herkennen

  1. Gebruik van een vochtmeter:

Het gebruik van een vochtmeter is werk voor specialisten. Het gebruik van een vochtmeter kan helpen om de mate van vochtigheid in het laminaat te meten, wat een indicatie kan geven van het ontwikkelen van osmose. Let wel op dat ook een boot zonder osmose een bepaalde vochtigheid laat zien. Het juist beoordelen van deze meting vraagt een getraind oog.

 

  1. Historie van de boot:

Vraag naar de onderhoudsgeschiedenis en eventuele voorgaande reparaties met betrekking tot osmose.

 

  1. Onderhoudsregistratie:

Houd een gedetailleerde registratie bij van onderhoud en inspecties, inclusief osmosepreventieve maatregelen die zijn genomen.

 

Osmose herkennen geeft u meer zekerheid, maar neemt niet de taak over van een regelmatige inspectie door een professional met ervaring in osmosedetectie.

Door aandacht te besteden aan deze punten en regelmatig onderhoud en inspecties uit te voeren, kunt u de kans verkleinen dat osmose een ernstig probleem wordt voor uw zeilboot.

Wilt u meer weten over osmose? Lees dan verder in het blog: “Osmose, wat is het en hoe kunt u het voorkomen of behandelen?”

Wilt u een inspectie laten uitvoeren?

Neem dan contact met ons op.