Het kopen van een boot die onder Franse lease heeft gevaren lijkt op het eerste gezicht een aantrekkelijke optie. Vaak worden deze boten aangeboden tegen scherpe prijzen, maar er schuilen enkele juridische en fiscale valkuilen die u als koper moet kennen.
Een van de grootste problemen waarmee u te maken kunt krijgen, is de btw. Hoewel de Franse douane mogelijk verklaart dat de btw is voldaan, kan dit bij de Nederlandse douane voor complicaties zorgen.
In deze blog leggen we uit hoe u mogelijke problemen kunt voorkomen en wat de regels precies zijn rondom de btw-verplichtingen van een boot die onder Franse lease heeft gevaren.
Franse leaseconstructies zijn populair bij booteigenaren in Frankrijk omdat ze vaak financiële voordelen bieden. Kort gezegd, wordt een boot door een bedrijf aan een particulier verhuurd, meestal met de optie om de boot na afloop van de leaseperiode te kopen.
Gedurende deze leaseperiode wordt de btw vaak gedeeltelijk betaald of verrekend met de huurkosten. Dit kan echter voor problemen zorgen wanneer u de boot later in een ander land, zoals Nederland, wilt registreren of invoeren.
Bij de beëindiging van een Franse lease kan de Franse douane verklaren dat de btw volledig is voldaan. Dit geeft de koper het idee dat er geen verdere verplichtingen zijn. Voor de Franse wet is dit correct, maar voor de Nederlandse douane werkt dit anders. Zij kunnen aanvullende bewijzen vragen om te controleren of de btw werkelijk en volledig is voldaan.
In Nederland moet u kunnen aantonen dat de volledige btw is betaald.
Een verklaring van de Franse douane is mogelijk niet voldoende bewijs voor de Nederlandse douane.
Dit kan leiden tot onverwachte naheffingen of zelfs boetes als de situatie niet duidelijk is.
De Nederlandse douane hanteert strikte regels bij de invoer van boten. Zelfs als de boot vanuit een EU-land zoals Frankrijk komt, wil de Nederlandse douane altijd voldoende bewijs dat de btw volledig is betaald.
Dit is waar veel kopers in de problemen kunnen komen, omdat een simpel document van de Franse douane vaak niet genoeg is.
Wat heeft de Nederlandse douane nodig?
Als de Nederlandse douane van mening is dat het bewijs voor de btw-afdracht onvoldoende is, kan zij naheffingen opleggen. Dit kan een aanzienlijke som geld zijn, afhankelijk van de waarde van de boot. Het kan ook leiden tot juridische problemen of vertraging bij het registreren van de boot in Nederland.
Voorbeelden van situaties waarin het mis kan gaan:
Er zijn verschillende stappen die u kunt nemen om problemen met de btw te vermijden wanneer u een boot koopt die onder Franse lease heeft gevaren.
Vraag om volledige documentatie
Zorg dat u alle documenten krijgt die de volledige btw-betaling bewijzen, inclusief facturen en betalingsbewijzen. Laat deze documenten toetsen door de Nederlandse douaneafdeling “jachten”.
Neem contact op met een expert
Een specialist op het gebied van bootinvoer en btw kan u helpen om te bepalen of de papieren in orde zijn.
Doe onderzoek naar de Nederlandse regels
Zorg dat u volledig op de hoogte bent van wat de Nederlandse douane vereist voordat u de boot koopt.
Een boot kopen in het buitenland kan onverwachte situaties met zich meebrengen. Het is hoe dan ook slim om uw aankoop te laten keuren. Hiervoor schakelt u een onafhankelijk expert in die uw boot in het buitenland keurt.
Een aankoopkeuring kan niet alleen technische gebreken opsporen, maar ook helpen bij het controleren van de administratieve kant, zoals de btw. Als wij een boot keuren, dan hoort daar ook een volledige inspectie van de scheepsdocumenten bij.
Een boot kopen die onder Franse lease heeft gevaren kan een prachtige kans zijn. Maar btw-problemen zijn niet altijd eenvoudig op te lossen en kunnen leiden tot fikse extra kosten. Dat is natuurlijk zonde.
Neem contact op met Van Baars Expert Pleziervaartuigen voor advies en een volledige aankoopkeuring. Zo weet u zeker dat uw droomboot zonder onverwachte kosten het Nederlandse water op kan.